zondag 24 juli 2011

Buitenkunst 2011: Mensen

Gisteren ben ik weer terug van Buitenkunst. Misschien komt dit stukje te vroeg want ik weet niet of al ik helemaal geacclimatiseerd ben. In deze week hebben we mensen gefilmd. En we hebben werkelijk iedereen gefilmd. Om die reden staan de filmpjes niet op internet en is er eigenlijk afgesproken om ze er niet op te zetten als je geen toestemming hebt van de mensen in beeld.

Vanaf woensdag heb ik meegewerkt aan buitenkunst in de kast (achterwerk in de kast maar dan op zijn buitenkunsts). Op onderdag hebben we hier een 'compilatie' van gemaakt. Van anderhalf uur film 14 minuten en 20 seconden film maken is best ingewikkeld.

Eén van de redenen dat ik naar buitenkunst ga is om creatief te zijn. Maar deze week had ik vrij veel moeite met mijn fantasie aan te spreken. Ik ga de week open in omdat je bij video vaak in groepjes werkt. Maar daarbij stel ik me in het creatieve proces te afhankelijk op; bij video spar je vrij veel. Alleen deze week gebeurde dat veel minder. Dus dat is één van mijn lessen voor de volgende video is om mijn fantasie en video meer bij elkaar te brengen. Wat ik ook fascinerend vond, was de publieksreactie op een aantal video's van ons. Bij BK in de kast hadden we dus 14:20 minuten film met een redelijk risicovolle keuze en dan merk je aan de reacties van het publiek waar men een einde verwacht en waar mensen hun concentratie inzakte. Maar niemand begon echt met elkaar te praten.

Trouwens ik heb deze week ook vrij veel over mijn mac geleerd doordat ik vrij veel (bijna alles) op mijn mac heb gemonteerd of het werd door iemand anders op mijn mac gemonteerd. Ik heb ook op andere mensen hun mac gewerkt en met oudere had ik ruzie omdat die anders in elkaar zaten.

Al met al heb ik het erg naar mijn zin gehad deze week. En vond ik dat de week te kort was om iedereen te leren kennen en vanwege het proces waarin ik zat. Wel ben ik paranoide geworden op vrijdag aan het eind van de avond. Ik ging toen voor het eerst op de toiletten naar boven kijken of er geen videocamera hing. En vandaag was ik erg bezig met mijn omgeving of er niet iemand mij achtervolgde, maar dat wordt vast weer minder. Volgend jaar weer buitenkunst.

PS Ik ben slecht geïntegreerd in leiden. Als iemand mij vraagt waar kom je vandaan dan wil ik nog steeds Zeeland zeggen.

Geen opmerkingen: