maandag 11 oktober 2010

Marlene Dumas

Jarenlang heb ik getekend en geschilderd, zelf of in cursusverband. Ook heb ik op vakanties geschilderd, gefotografeerd en gedrukt. Op één van die vakanties werd gediscussieerd over kunst. Nou daar had ik niet zoveel mee met dat discussiëren over kunst. Ik kwam er bij een fotografieweek achter dat ik minder met fotografie heb dan ik dacht. Ik bleek veel meer met video te hebben. Ook blijk ik niet zoveel met mooi te hebben. Ik wilde spannende schilderijen maken. Zo wilde ik ook spannende foto's maken. Sommige mensen wilde vreemde foto's maken of mensen zo mooi mogelijk op de foto zetten. Ach, ik gebruikte gewoon blauw licht wat niet echt complimenteus is. Op één van deze vakanties zijn we naar de Pont in Tilburg geweest en daar heb ik o.a. werk van Marlene Dumas gezien (hoofden). Dat werk is me altijd bijgebleven. Later heb ik baby schilderijen van haar gezien. En wat me opviel is dat ze ook niet bezig is met mensen zo mooi mogelijk te portretteren. Daardoor spraken haar schilderijen me erg aan. Een wens van mij is nog een keer een boek met haar werk in mijn bezit te hebben, maar in de winkel vond ik het nooit. Maar met internet is het een stuk makkelijker dus misschien volgende maand of voor mijn verjaardag volgend jaar.

Geen opmerkingen: