vrijdag 14 juli 2006

Hoe vind je nieuwe muziek?

Ik zat laatst mijn statistieken van LastFM (audioscrobbler) te bekijken en toen viel me iets op. (Ik wilde nu dus even naar LastFM en die site ziet er heel anders uit. Dus ik heb even geen link aangemaakt.) Maar goed ik ga toch verder met mijn verhaal. Ik heb ongeveer 1200 nummers afgespeeld op mijn computer. En ik blijk heel veel nummers en artiesten, maar een paar keer te draaien. Dat klopt ook wel, want ik gebruik soulseek en MP3's alleen om muziek uit te testen. Het zijn wel heel veel verschillende artiesten. Mijn CD;s draai ik gewoon op mijn stereo installatie.

Als mensen bij mij thuiskomen, is heel vaak de eerste opmerking die ze maken: 'wat heb jij veel CD's'. Vervolgens wordt er weleens gekeken naar wat ik heb en dan wordt me weleens gevraagd hoe kom je aan die muziek of hoe leer je nieuwe muziek kennen. Dan heb ik meteen een tegenvraag en dat is hoeveel tijd wil je besteden aan het ontdekken van nieuwe muziek. Want daar draait het nl. om.

'Vroeger' voordat ik thuis internet had, las ik vrij veel muziektijdschriften en vooral de recensies om uit te zoeken wat interessante muziek was. Tegenwoordig surf ik op het internet en dan vooral de links hiernaast. Dan vis je uit wiens smaak op internet een beetje lijkt op die van jou en kijkt wat hij/zij mooi vind. Of je zoekt waar je favoriete artiesten naar luisteren. Men linkt in recensies ook artiesten aan elkaar. En dan ga je bijvoorbeeld naar soulseek en dan download je die muziek om te beluisteren. En vervolgens koop je de CD's die goed vind. Dit is een vrij tijdrovende bezigheid, maar wel mijn methode.

Een andere methode is naar een goede platenzaak gaan bijvoorbeeld: Plato. Dan vertel je wat je mooi vind en of zij nog platen weten die daaraan gelinkt zijn die je vervolgens daar kan beluisteren. Of je zoekt iemand die veel muziek kent en vraagt aan hem/haar wat er allemaal nog meer is. Ik heb ook een tijdje twee mensen aan nieuwe muziek geholpen. Je krijgt dan wel de situatie dat als je daar thuis komt, je het idee krijgt dat daar jouw muziekverzameling ligt.

Een andere methode is het uitzoeken welke sites MP3's of streaming audio aanbieden van verschillende artiesten en die dan standaard bezoeken. (voorbeelden zijn: 3voor12 dan vooral de luisterpaal en Pitchfork). En muziekbladen met verzamel CD's zijn ook handig.

Je moet natuurlijk altijd eerst luisteren of je het zelf ook mooi vind.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Marian,
helemaal met je theorie eens, maarrrr.... je pitchfork.com linkje komt op een site uit waar je voor al nieuwe paarden en ander vee kunt ontdekken :-) Ook leuk... Heb net even gegoogled: t is www.pitchfork-media.com

met bijdehante groetjes,
Erwin

Marian zei

Dank voor de waarschuwing