donderdag 31 augustus 2006

Nederlands

Ik geloof niet dat de titel van mijn vorige post goed nederlands is, maar het klonk wel leuk. Ik lees teletekstpagina 316 vaak en ook de ingezonden brievenpagina van de VARA gids. Ik snap best dat je goed nederlands moet spreken op de TV, maar mensen vallen over erg veel. Nu staat er een klacht over het feit dat iemand zegt: het vakje met 'de' vraagteken. Blijkbaar moet het het vraagteken zijn. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik daar ook weleens mee in de war ben. Maar ik vind ook dat mensen op elke slak zout leggen. Waar ik standaard mee de mist in ga is: groter dan of dergelijke dingen.

Een taal ontwikkelt zich en dat gebeurt door het feit dat we fouten maken. Ik vind het soms moeilijk te begrijpen dat mensen heel erg bezig zijn met hoe taal gebruikt wordt. En dat mensen uit hun taal hun identiteit halen. Ik kom zelf uit de provincie zeeland en als ik daar weer eens ben dan voel ik me vanwege de taal thuis. Maar ik vind dat geen reden om veranderingen in taal te verbieden. Ik heb zelf nooit zeeuws leren spreken; bij ons thuis werd nederlands gesproken. Ik geloof dat ik überhaupt niet zo sentimenteel ben. Ik kan redelijk makkelijk dingen weggooien, behalve CD's.

Geen opmerkingen: