dinsdag 29 mei 2007

Donor

Op mijn vijftiende heb ik een donorcodicil ingevuld. Hoe ik daarbij kwam, weet ik niet meer, maar ik heb het gedaan. Ik ben nog steeds bereid mijn organen en weefsel af te staan na mijn dood. BNN heeft een programma opgezet om het donorprobleem op een vrij harde manier te laten zien. Mijn vraag is nu of het donorprobleem opgelost is als iedereen een donorcodicil invult. Ongeveer twee jaar geleden hoorde ik namelijk op de radio iemand praten over zijn proefschrift. Dit proefschrift ging over donoren. En als ik het me goed herinner werd daarin gezegd dat zelfs als iedere nederlander na zijn dood zijn organen beschikbaar stelt, er zelfs dan niet genoeg donoren zouden zijn. Dit heeft te maken met het feit dat je hersendood moet zijn, maar je hart moet nog werken. Tegenwoordig is het ook zo dat mensen meer gered worden uit levensbedreigende situaties. Nu wil ik natuurlijk dat iedereen donor wordt, maar of je daarmee het donorprobleem oplost is maar de vraag.

Dit stukje kan ik nog niet onderbouwen met een bron, maar ik ga nog verder zoeken naar de titel en de schrijver van dat proefschrift.

Geen opmerkingen: