woensdag 27 september 2006

Blijven hangen

Ik zat laatst naar 'In a bar under the sea' van dEUS te luisteren. En als ik dan naar de tracklist kijk en ik bedenk me welke nummers ik ken zonder de CD op te zetten dan zijn dat er niet zoveel. En dat heb ik eigenlijk wel met veel CD's. Er zijn altijd een aantal nummers die ik meteen in mijn hoofd hoor, maar de rest herken ik pas als ik ze hoor. Natuurlijk verschilt het per CD hoeveel dat er zijn, maar toch. Het blijkt bij mij toch een belangrijk aspect van CD's te zijn. Ik vind bijvoorbeeld 13 van Blur best een goede CD. Maar het is ook een CD waar maar twee nummers echt zijn blijven hangen. Die CD zet ik dan ook bijna nooit op. Dit is één van de redenen dat ik moeite heb met het aspect goed of slecht (over goed en slecht heb ik al eerder geschreven). Ik kan een CD goed vinden, maar hem toch niet kopen. Dan weet ik al van tevoren dat ik hem nooit zal draaien. En ik weet best wel dat een aantal CD's die ik heb echt niet de geniaalste CD's ooit zijn, maar ik vind ze mooi.

Op mijn werk draai ik CD's op het lab. Sommige nummers verdwijnen snel naar achtergrond en dan word ik weer 'wakker' bij andere nummers (wat meestal de 'blijf hangen nummers' zijn). Vroeger, toen ik nog naar muziekradio luisterde tijdens lezen of huiswerk maken, had ik dat ook. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, draai ik CD's meestal op de Shuffle/Random stand.

De CD's die ik koop, moeten dan ook aan de volgende eisen voldoen:
1. Natuurlijk moet de muziek mij aanspreken.
2. Maar dit mag niet te snel gebeuren, want dan ben ik snel klaar met zo'n CD.
3. En de stem van de zanger is een belangrijk aspect. Hoe goed de muziek ook is, als de stem van de zanger irritant is, dan koop ik de CD niet.
4. Een CD zonder zang komt er ook niet snel in (hier heb ik nog geen verklaring voor).
5. Er moeten een aantal nummers blijven hangen.
6. Ik koop er geen CD minder om, maar een CD mag eigenlijk niet langer dan 60 minten duren.

Geen opmerkingen: