donderdag 4 oktober 2007

Close to Paradise

Lang geleden had ik mijn cd verzameling in genres opgedeeld. Op een gegeven moment bleek ik te veel cd's in mijn bezit te hebben die meerdere muziekstijlen bevatten. Nu wil ik niet beweren dat Patrick Watson niet in een genre past. Maar de muziek van Patrick Watson bestaat uit verschillende stijlen die op een zeer intelligente wijze vermengd zijn met elkaar. En de muziek is er niet eens patserig door gaan klinken. De stijlen die ik elk geval terug hoor zijn onder andere klassiek en jazz (die natuurlijk ook in heel veel genres zijn op te delen). Op de cd staan kleine simpele liedjes, grotere epische nummers en zelfs één instrumentaal nummer. Ondanks het feit dat er vrij veel verschillende instrumenten zijn gebruikt, klinken de nummers niet dichtgesmeerd. Luister bijvoorbeeld eens naar Weight of the World: violen, piano, triangel, drums en volgens mij ook een accordeon en heel voorzichtig hoor je blazers. En toch klinkt het nummer niet bombastisch. Hij weet heel goed te doseren. Dus in welk genre je hem ook indeelt, het blijft een aanrader.

Video: Luscious Life

1 opmerking:

Anoniem zei

Watson gaat al een tijdje mee op mijn harde schijf. Er staat vanalles op die disc. En dan ad random, zo heb ik 't graag. Kom ik Watson tegen dan ga ik voor alle zekerheid checken. Watson, ik wist het.