zaterdag 13 oktober 2007

Harlan Coben

Vroeger toen ik nog jong was, las ik heel veel. Wij woonden op een dorp en de bibliotheek was in de stad 5 kilometer verderop. In diezelfde stad zat ik op de middelbare school. Dat vele lezen leek bijna op een verslaving. Soms reed ik twee keer op een dag de stad, één keer voor school en vervolgens voor de bieb. Dat krijg je als je je boeken vergeet mee te nemen. Ik las het meest thrillers vooral Dick Francis was een favoriet. Tegenwoordig lees ik een stuk minder, maar het zijn nog steeds thrillers. Normaliter lees ik geen literaire thrillers. Ik had nog geen literaire thriller gelezen die de twee stijlen goed in zich verenigde. Harlan Coben heeft een boek geschreven waarin dat wel goed gebeurd is nl. het boek Geleende Tijd (The Woods (Dutton). Het boek gaat over Paul wiens zuster twintig jaar geleden verdwenen is. Ze had samen met een vriendin en twee vrienden in het bos afgesproken. Twee van hen werden dood teruggevonden en van haar is nooit meer iets vernomen. De verklaring wat er twintig jaar daarvoor gebeurd is, is het thriller gedeelte. Ik hou van boeken waarbij op de laatste bladzijde de clue pas verteld wordt. Daar voldoet dit boek helemaal aan. En de diepere laag (het literaire deel) gaat over het maken van keuzes. Een goede spannende literaire thriller die niet verzand in het literaire, maar die de spanning er goed inhoudt.

Geen opmerkingen: