vrijdag 5 oktober 2007

8 Gigabyte

Toen ik voor mijn vakantie moest kiezen uit een aantal cd's voor op mijn MP3 speler, kon ik niet kiezen. Dan toch maar een nieuwe MP3 speler kopen met meer geheugen. Ik zocht een MP3 speler met de volgende eigenschappen: goed geluid, lange batterijduur, veel Gbytes en flash geheugen. Nadat ik vorig jaar al stuitte op de X5L van iaudio, bleef ik iaudio in de gaten houden. het nadeel van de X5L was de harde schijf. Gedurende dit jaar kwam de iaudio 7 uit: 8 Gbyte, flash, 60 (laboratorium geteste) batterijduur. Dat klinkt interessant. Natuurlijk ook nog bij andere merken gekeken, maar van de grotere creative's vind ik het ontwerp niet mooi. En ipod's kunnen alleen maar gebruikt worden met Windows XP of Windows Vista. Het voordeel van iaudio 7 is dat hij op elk besturingssysteem gebruikt kan worden.

Deze iaudio 7 met 8 Gbyte heb ik dan ook aangeschaft. Ik heb ook meteen een tasje/hoesje gekocht om hem te beschermen tegen krassen. Dit hoesje leverde meteen nog een voordeel op: ik hoef hem niet meer op hold te zetten. De bediening werkt nl. via touch toetsen. In het begin was ik daar niet zo aangewend, toen was wijzen naar een toets voor mijn gevoel al genoeg. Nu kan ik hem van de Hold aflaten , waardoor ik de volume knoppen bovenop kan blijven bedienen. Al heb ik nu ook uitgevonden dat je een optie hebt de Hold stand te programmeren zodanig dat de volume knoppen bedienbaar blijven. Je kan instellen als volumeknoppen of als skip knoppen. Dus als ik er nog een volumeregelaar bij koop kan ik hem blind bedienen (blind skippen en volume regelen). Ik had snel door hoe en waar je de muziek moet neerzetten. Ik weet niet of dit de meest intuïtieve speler is, maar ik hem goed bedienen. Je kan er filmpjes op afspelen, maar het schermpje is misschien twee postzegels groot. Er zit een goede equalizer op met daarbij verschillende voor geprogrammeerde standen. Toen ik hem net had, heb ik hem op de Rock stand gezet. Later heb ik hem weer op de normale stand gezet; ik werd een beetje gek van het bombastische geluid. Het geluid zoals het nu is bevalt me prima. Ik heb hem een week gebruikt zonder de batterij op te laden. Natuurlijk had ik hem net dus hij was toen leeg. Ik speel altijd graag met knopjes dat trekt extra veel stroom. Maar de gebruikduur van de batterij vind ik nu al goed.

Nu nog wat cd's rippen bij 192 kbs om dat te checken. Op mijn andere zette ik alleen muziekbestanden met een bitrate van 128 kbs om er zoveel mogelijk muziek op te kunnen zetten. bij deze ben ik net over de 4 Gbyte heen en er 73 folders (cd's) op met in een aantal folders meerdere cd's. Dus de eerst komende paar jaar heb ik wel genoeg ruimte.

Tip aan mezelf: de spellingscontrole ziet niet alles.

1 opmerking:

Anoniem zei

zie er mooi uit (net als je blog), en 60uur batterij... het lijkt een droom...
veel plezier ermee!