dinsdag 23 oktober 2007

Luistergedrag

Eigenlijk is de radio mijn favoriete medium. Een aantal jaren geleden heb ik meegedaan aan een luisteronderzoek betreffende mijn luistergedrag. Ik kreeg een voorgedrukt 'schrift' waarin ik moest noteren wanneer en hoe lang ik naar de radio luister. Vervolgens ga je klok kijken tijdens het radio luisteren. En ga je soms langer en dan weer korter luisteren om te laten zien naar welke zenders je luistert en naar welke zenders je absoluut niet luistert. Waardoor ik het gevoel kreeg dat je de resultaten veel te makkelijk kan manipuleren. Ik heb er ook weleens over nagedacht om te noteren naar welke cd's ik luister. Maar ik ben bang dat dan het kiezen minder spontaan gaat.

Nu heb ik een MP3 speler van 8 Gb. Ik ben druk bezig om hem vol te zetten. Ik zit op dit moment aan de 6 Gb. Ik heb afwisselend geript in .ogg, .MP3 en WMA files. En ik ben op een gegeven moment ook met 192 kbs gaan rippen. Omdat ik zoveel cd's kwijt kan op 8 Gb, komen er ook cd's op die ik thuis niet meer zo vaak draai. Mijn MP3 speler zet ik vaak op shuffle. De frequentie van luisteren naar weinig gedraaide platen wordt nu te hoog. Ik moet dus een indeling gaan bedenken op basis van populariteit.

Dan wordt het toch handig om het bij te gaan houden. Ik moet mijn eigen platen sterren gaan geven. Ook een leuk klusje als je over de 600 cd's hebt. Niet dat ik die allemaal op mijn MP3 speler ga zetten. Ik ben wel blij dat ik een MP3 speler van 8 Gb heb gekocht en niet één van 30 Gb.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

over je cd's sterren geven... ik doe het en het is vooral confronterend. Hier stonden heel wat cd's die ik - als het erop aan komt - helemaal niet zo goed vind (en daarom ook verkoop of weggeef).
Het blijkt ook dat cd's die ik 'spontaan' uit de kast haal minimum 3,5 op 5 scoren.

Anoniem zei

dat kan wel vrij gemakkelijk in iTunes. ik doe het echter nooit. zelf zie ik er ook niet zo de noodzaak van in. vooral omdat ik vooral promo's luister voor mijn werk. als ik over twee jaar stop met recenseren, wordt het anders. hoe het dan moet met vinyl weet ik nog niet...